2015. augusztus 16., vasárnap

A gluténmentes diétáról

A gluténérzékenységről már a weboldalamon írtam (katt ide), de amiért most tollat ragadtam, az azért van, mert nagyon sok helyen hallom-olvasom : én most gluténmentes diétán vagyok.
Ilyenkor megfordul a fejemben, hogy miért, talán gl érzékeny lett, vagy csak amolyan "hobbi", vagy nem érzi jól magát ha gluténos dolgot eszik.
Sajnos sokan nem tudják, hogy ez a betegség (mert akárki akármit mond, sajnos ez az) mivel jár.
Nem tudják, hogy milyen iszonyú hasfájással, görcsökkel, hasmenéssel, hányással és még sorolhatnám a dolgokat.
Ilyenkor szó mi szó, elmosolyodok... És azt mondom magamban, te nem is tudod mi az a gluténmentes diéta... És hogy miért mondom ezt???
Sokan azt hiszik, hogy elég "csak nem eszem gluténos dolgot"... Aha... szerinte!!!!
Na vegyünk akkor pár példát:
1. Cukrászda
 - Többféle sütemény (normál,ch csökkentett,gl mentes) egymás mellé sorakoztatva.
Az illető kér egy gluténmentes süteményt, abban a hiszemben hogy ő biztos azt fogja kapni.
Bizony, azt fog kaoni, ha a sütemény külön elszeparálva van tárolva , illetve külön erre a célra használt sütilapáttal szedik ki.
DE!!!!
Sok esetben sajnos ezeket egy légtérbe tárolják, egy sütilapáttal szedik ki (hacsak nem kimondott gluténmentes cukrászdáról van szó).
 - És ha már cukrászda, akkor jöjjön a fagyi!
Sajnos nem egy helyen találkoztam már avval a szitucióval:
Jó napot! Gluténmentes fagyi van?? (meg persze tej és cukormentes :D
Van, igen!!
Ohh szuper, kérnék x,y,z ... fagyit!
A válasz, a hölgy nyúl a gluténos tölcsérért..
Hahahaaaa... na itt jön az amikor én automatikusan rászólok, hogy hoho.. a tölcsér már nem játszik, mert az gluténos.
De aki nem cöliákiás, az ebben az esetben sokszor elfelejti, hogy hiába a gluténmentes fagyi.. a tölcsért azért megeszi..

2. Jöjjön az étterem.
Na itt már van étlap.. tök jó, akkor válogassunk.. Válasszunk ki valami olyan ételt ami nem lisztes.
Bizony, ebben a tudatban lehet válogatni.. Na de nem olyan biztos hogy az az étel gluténmentes esz, és hogy miért????
Egy natúr húst kisüthetnek olyan rostlapon, amin előzőleg mondjuk valami lisztbe forgatott húst sütöttek vagy a sült krumplinkat olyan olajban sütik, amiben előzőleg már mondjuk valami más gluténos dolgot kisütöttek
Következő verzió.. Oké, kérjünk valami sült husit, az bizti nem gluténos.. de valami fincsi fűszerrel..
Khm... következő hiba!! Valóban az a fűszerkeverék gluténmentes,??? Nem biztos... De ezt a "hobbi" gluténmentesen étkező úgyse fogja észrevenni ;)

És ilyenkor jön az.. egy cöliákisásnak ezek a tévedések iszonyú egészségügyi gondokat okoz, míg egy "hobbi" gluténmentesen étkezőnek semmit.

Én most csak pár példát emeltem ki, miért is szoktam mondani, a glutén nekünk olyan , mint a méreg ;)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése